keylab. blog

YENİLİKÇİ TASARIM

GEO (Generative Engine Optimization) Nedir?

Teknoloji ilerliyor ve teknoloji ilerledikçe incelikleri artıyor. Gelişen teknolojinin getirmiş olduğu yenilikleri en etkili şekilde kullanmak için bazı püf noktaları bilmek şart. Özellikle yapay zeka teknolojisinin ortaya çıkması ile çok daha fazla yeni bilgi ortaya çıkmaktadır. Bu bilgileri en doğru şekilde bilmek ve kullanmak oldukça önemlidir. Günümüzde son derece yaygın ve önemli bir bilgi olan GEO en az SEO kadar önemlidir. GEO yani Generative Engine Optimization, yapay zeka modellerini optimize ederek daha iyi arama sonuçları elde etmeyi amaçlayan bir teknolojidir.

Şimdi sizlerle odlukça önemli bir konu olan “GEO(Generative Engine Optimization) Nedir?” Keylab Yazılım ve Danışmaklık olarak beraber inceleyeceğiz.

 


GEO (Generative Engine Optimization ) Nedir? 

 

Günümüzde oldukça önemli bir kavram olan GEO, yapay zeka modellerini ve algoritmalarını optimize etme sürecini ifade etmektedir. GEO açılım olarak Generative Engine Optimization demektir. Diğer yandan bu teknoloji  sadece SEO yoluyla bulunmakla ilgili değildir. Bu teknoloji tamamiyle sorgular ve sorular aracılığıyla çalışmaktadır. Bu sayede üretken yapay zeka sonuçlarında dijital ortama hakim olur. Generative Engine Optimization ile sadece hedef kitlenizde değil, aynı zamanda web’de gezinen ve bunu çıktılarını bilgilendirmek için kullanan makinelerde birlikte güçlü bir etki yaratan öz içerik yaratabilirsiniz. Bu sayede yapay zekanın benzersiz potansiyelinden de yararlanmış olursunuz.

Diğer bir tanımla ifade edecek olursak GEO, sitenizde yer alan içeriğin, bir dil öğrenme modeli yani LLM tarafından taranması. Daha sonra kaynak olarak kullanılmaya daha uygun olacak şekilde optimize edilmesine denilmektedir. Üretken Motor Optimizasyonu olarak isimlendirilen GEO’da 3 ana kavram vardır. Bunlar konsept, uygulamalar ve odak. Şimdi bunları inceleyeceğiz.

 


GEO İçin 3 Ana Kavram


GEO’nun 3 ana kavramından biri olan “Konsept üretken yapay zeka teknolojilerini kullanan ve arama motorlarında daha iyi görünürlük ve performans için çevrimiçi içeriğin optimizasyonunu ifade etmektedir. Dolayısıyla bu da üretken yapay zeka modellerinin içeriği nasıl yorumladığını içerir. Ayrıca içeriklerin nasıl önceliklendirdiğini de anlamaya alışır. Bunun ardından içeriği bu parametrelerle uyumlu olacak şekilde uyarlamaktadır.

Bir diğer önemli kavram ise “Uygulamalar” dır. Bu kavram ise içeriğin yapay zeka tarafından daha kolay özetlenecek şekilde optimize edilmesini sağlamaktadır. Diğer yandan içeriğin üretken modellerin anlayabileceği ve önceliklendirebileceği bir şekilde yapılandırılmasını sağlamaktadır. Bunun yanı sıra ayrıca yapay zeka odaklı sorgu yanıtları tarafından tercih edilecek soruları daha doğrudan yanıtlayan içerik oluşma yeteneğine sahiptir.

GEO’nun bir diğer ana kavramı “Odak”tır.  Arama motorlarının yanıt üretmek için yapay zekadan yararlandığı bir çağda yaşamaktayız. Söz konusu içeriklerinin arama sonuçlarındaki performansını iyileştirmeyi amaç edinen içerik yazarları ve pazarlamacılar olduğunun bilinmesi gerekmektedir.

Bunun yanı sıra büyük dil modellerinin yakın zamandaki başarısı, geleneksel arama motorlarının gücünü üretken modellerin esnekliğiyle birleştiren bazı sistemlerin önünü açmıştır. Bu sistemler BingChat, Google’ın SGE’si ve perplexity.ai’dir. Bu sistemlere ise üretken motorlar (GE) adını vermekteyiz. Bilinmelidir ki bu sistemler yalnızca bilgi aramaz. Bilgi aramanın yanı sıra birden fazla kaynağı sentezlemektedir.

 


SEO ve GEO Arasındaki Fark Nedir?


SEO da, GEO da önemli bir teknoloji aracıdır. Fakat iki kavram birbirinden oldukça farklıdır. Geleneksel SEO yapay destekli hale getirilerek GEO ortaya çıkarılmıştır.  SEO ve GEO arasındaki farklar şu şekildedir.

SEO, web sitelerinin geleneksel arama moturu sonuç sayfalarında daha yüksek sıralarda yer almasını sağlamak için yapılan bir stratejidir. Bunun yanı sıra GEO ise AI destekli arama motorları tarafından üretilen yanıtlarda görünürlülük sağlamak için içeriği optimize eden bir kavramdır.

Diğer yandan SEO için hedef kullanıcının sorgusuna yanıt olarak web sitelerini listeleyen geleneksel arama motorlarıdır. Google ve Bing buna örnektir. GEO için hedef ise kapsamlı yanıtlar üreten AI destekli arama motorlarıdır. Google AI Overviews ve CoPilot buna örnektir.

SEO için metrikler, tıklama oranları, hemen çıkma oranları, sayfada geçirilen süre iken, GEO için bu alıntıların görünürlülüğü ve kullanıcı sorgusuyla alakasını ölçen bir dizi izlenim metriği olmaktadır.

Strateji konusunda SEO her türlü içeriği evrensel olarak uygulayabilmeyi benimsemektedir. GEO stratejisi ise alanına bağlı olarak değişmektedir. Her içerik türü için farklı dil ve strateji belirlemektedir.

 


Aramanın Dönüşüm Süreci


Gelişen teknolojiyle aramanın da bir dönüşüm süreci olmuştur. Bu dönüşüm süreci SEO’dan SGE’ye ve oradan da GEO’ya doğru olmuştur. Bu dönüşüm sürecini anlamak için öncelikle her bir kavramı teker teker ele almakta ve tanımlamakta fayda vardır. 


SEO (Arama Motoru Optimizasyonu)

SEO, web sitelerinin, arama motoru sonuç sayfalarında daha üst sıralarda yer almasını hedefler. Daha fazla organik trafik çekecek şekilde optimize eder. Geleneksel SEO, anahtar kelimeler, meta etiketler, geri bağlantılar ve diğer stratejileri kullanarak arama motoru algoritmalarını anlamaya çalışmaktadır. Ayrıca içeriği buna göre optimize etmeye odaklanmaktadır. Çağ ise internet ve web arama motorlarının ilk dönemlerinde SEO baskındı. Bunun yanı sıra günümüzde ise temel olmaya devam etmektedir. SEO’ daki amaç ise içeriği arama motorlarının önemli gördüğü içeriklerle uyumlu hale getirmek ve bir web sitesinin görünürlüğünü ve kullanıcı trafiğini artırmaktır.

 

SGE (Arama Üretken Deneyimi)

Sorgulara daha alakalı, bağlamsal veya kapsamlı yanıtlar sağlamak için üretken yapay zeka teknolojilerini kullanmak ve arama deneyimini geliştirmek olarak SGE tanımlanmaktadır. SGE teknolojisi kullanıcı sorgularına dayalı olarak doğrudan yanıtlar, özetler, konuşma etkileşimleri oluşturmak için yapay zekayı kullanmaktadır. Çağ olarak ise yapay zeka ve makine öğrenimi teknolojilerinin gelişmesiyle ortaya çıkmıştır. Böylelikle daha dinamik ve etkileşimli bir arama deneyimi sunmaktadır. Bu teknolojide amaç kullanıcı ihtiyaçlarını daha iyi anlamak ve tahmin etmek için yapay zekadan yararlanmaktır. Aramayı daha verimli ve kullanıcı dostu hale getirmek de amaçlarından biridir.

 

GEO (Üretken Motor Optimizasyonu)

GEO ise içerik optimizasyon stratejilerinin yapay zeka odaklı arama motorlarının yetenekleri ve beklentileriyle uyumlu olacak şekilde uyarlanması şeklinde tanımlanmaktadır. Geleneksel SEO tekniklerini üretken yapay zeka modellerinin içeriği nasıl işlediğine ve önceliklendirdiğine dair bir anlayışla birleştiren GEO, SEO’nun AI ile birleştirilmiş ve geliştirilmiş versiyonudur. Çağ olarak ise yapay zeka odaklı ortamlar için optimize edilmesi gerekliliğinin kabul edildiği daha yeni bir aşamayı temsil etmektedir. Amaç olarak ise içeriğin yapay zeka destekli arama motorları tarafından keşfedilmesini benimsemektedir. Ayrıca bu içeriklerin doğru şekilde yorumlanmasını ve olumlu şekilde sıralanmasını sağlamak da amaçlarından biridir.

 

 

En Etkili GEO Nasıl Yapılır?

 

SEO’nun yapay zeka yani AI ile geliştirilmiş versiyonu olan GEO en etkili şekilde nasıl yapılır? GEO’nun etkili şekilde uygulanması için hangi adımların izlemesi gerekmektedir. Hadi gelin tüm bunları beraber ele alalım.

Bilinmelidir ki GEO stratejilerini kullanmak sayfarın gösterimlerinde büyük bir artış sağlamaktadır. Ortalama olarak %30 oranında bir artış söz konusudur. Bu da içeriğin üretken motorlar tarafından tercih edilen kriterleri karşılayacak şekilde uyarlanmasının etkinliğini vurgulamaktadır. Diğer yandan içerik görünürlüğünü artırma konusunda yetkili kaynakların, istatistiksel verilerin ve açık, akıcı bir dilin önemini de vurgulamaktadır çünkü GEO tam olarak bunu yapmaktadır.

 

1. Anahtar Kelime Geliştirme

GEO yaparken de klasik SEO uygulamalarına uyum sağlamanız gerekmektedir. Bunun için içeriğin tamamına alakalı anahtar kelimeleri entegre etmek gerekmektedir. Dikkat edilmesi gereken şey kelimeleri seçerken, aşırı optimizasyondan kaçınmaktır. Çünkü aşırı optimizasyondan kaynaklanan cezalardan kaçınmak için doğal akışı ve okunabilirliği korumak gerekmektedir. İçeriğinizin doğal akışını ve okunabilirliğini koruyun. Anahtar kelimeleri organik bir şekilde yerleştirin. Doğal ve kullanıcı odaklı içerik algoritma tarafından her zaman daha çok tercih edilmektedir.

 

2. Kaynaklardan Alıntı

Bu adımda güvenilir kaynaklardan alıntı yapmanız gerekmektedir. Böylelikle içeriğinizin güvenilirliğini artar. Aynı zamanda bu uygulama yalnızca içeriğinizdeki iddiaları doğrulamaz. Diğer yandan içeriği yerleşik araştırma veya gerçeklerle de ilişkilendirmektedir.

 

3. İstatistik Ekleme

GEO için istatistikler önemlidir. İçeriklerinizi desteklemek için niceliksel verileri istatistikler ile birleştirmeniz gerekmektedir. Bu şekilde istatistiklerde sayıları kullanmak, puanlarınızı güçlendirebilir. Aynı zamanda içeriğinizi daha ikna edici ve bilgilendirici hale getirmektedir.

 

4. Alıntı Ekleme

Hazırladığınız içeriğe derinlik ve otorite kazandırmak için uzmanlardan veya ilgili kaynaklardan ilgili alıntılara yer vermeniz gerekmektedir. Bu adım aynı zamanda hedef kitlenize farklı bir bakış açısı sağlamaktadır. Aynı zamanda araştırmalara göre uzman görüşleri içeren içerikler, okuyucuların ilgisini çekme ve güven oluşturma konusunda her zaman daha etkili olmaktadır.

 

5. Anlaşılması Kolay

Kolay ve basit bir dil kullanın. Basit ama etkili bir üslup benimseyin yani karmaşık kavramları anlaşılır bir dile basitleştirin. Bilinmelidir ki içeriğinizi daha geniş bir kitleye erişilebilir kılmak etkileşimi artırır. Aynı zamanda içerikten hemen çıkma oranlarını da azaltmaktadır. Diğer yandan örneğin teknik konuları ele alırken, her okuyucu tarafından anlaşılmak için okuyucunun bilgi seviyesine uygun bir dil kullanmak gerekmektedir.

 

6. Akıcılık Optimizasyonu

Bu optimizasyondan web sitenizin metninin sorunsuz bir şekilde aktığından emin olun. Ayrıca dilbilgisi hatalarından arınmış olduğunu kontrol edin. Bilmelisiniz ki iyi hazırlanmış cümleler okunabilirliği ve kullanıcı deneyimini geliştirmektedir. Grammarly tarafından yapılan bir araştırmada, dilbilgisi hatalarının ve kötü yapılandırılmış cümlelerin, okuyucuların siteyi terk etme olasılığını artırdığını gösterilmektedir. Bunu dikkate alarak içeriğinizi dikkatlice gözden geçirin. Gerekli yerli düzenleyin ve başarılı bir içerik stratejisi ortaya çıkarın.

 

7.Benzersiz Kelimeler

Klişelerden kaçının. İçeriğinizi öne çıkacak şekilde spesifik ve klişe olmayan kelimelerle zenginleştirmeye özen gösterin. Böylelikle içeriğin benzersizliğini artırın. Ayrıca onu daha ilgi çekici ve akılda kalıcı hale getirin.  Benzersiz kelimeler ve ifadeler, hem SEO performansını hem de kullanıcı deneyimini olumlu yönde etkilemektedir.  

 

8.Teknik Terimler

Yazı içeriğiniz ile bağlantılı olarak uygun olduğunda, teknik terimleri ekleyin. Bu sayede daha uzmanlaşmış bir kitleyi hedeflemiş olursunuz. Ayrıca niş sorgular için SEO’yu geliştirmeye yardımcı olabilirsiniz. Diğer yandan teknik terimleri kullanırken, bu terimlerin okuyucu tarafından anlaşılabilir olmasını sağlamanı gerekmektedir. Çok bilinmediğini düşündüğünüz teknik terimleri parantez içinde bir kez basitçe açıklayın.

 

9. Yetkili İçerik 

En önemli adımlardan biri de yetkili içeriktir. Bu adımda içeriğinizi ikna edici bir dil ve otoriter iddialarla doldurun. Bu şekilde hedef kitleniz arasında güvenilirlik ve güven oluşturabilirsiniz. Aynı zamandan bunu yapmak web sitenizi alanınızdaki bilgiler için başvurulacak bir kaynak haline getirmektedir. Yazı içeriklerinde ikna edici bir dil kullanmak doğru şekilde yapıldığında okuyucuların sizinle aynı fikirde olmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda okuyucuların sunduğunuz bilgileri daha ciddiye almasını sağlamaktadır. Bu sebeple bu bahsedilen adımlara dikkat ederek yetkili içerik oluşturmak marka bilinirliliği ve güvenirliliğini de arttırmaktadır.

Bizimle İletişime Geçin