keylab. blog
YENİLİKÇİ TASARIM
Web sitesindeki içerikler kendi
içerisinde bir yarış halinde olabilmektedir. Her geçen gün rekabet
ortamının daha da yoğunlaştığı içerik pazarlamasında markaların, web
sitesindeki metinlerin birbirine rakip olması olumsuz sonuçlar doğurmaktadır.
Bu sebeple web site içeriklerinin birbiriyle rekabet halinde önlemek
gerekmektedir. Peki ama nasıl mı? Cannibalization kavramını yakından tanıyarak!
Hadi, keyword cannibalization nedir, bizden öğrenin!
Web sayfalarının arama motoru
sonuçlarına zarar vermemesi ve organik trafikte kayıplara uğramamasının
yollarından biri de keyword cannibalization oluşmasının önüne geçmektir.
Anahtar kelimeleri en doğru ve verimli şekilde kullanarak cannibalization
problemini engellenebilmektir. Bu sayede arama motorlarında sayfalar aynı
güçte görünür kılmak mümkün olmaktadır. Cannibalization içeriklerde
kullanılan anahtar kelimelerin birbirinin güçlerini sömürdüğü bir
kurguda karşımıza çıkmaktadır. Bunun yanı sıra sayfaların sıralamasının
sıklıkla değişmesine ve organik trafiğinde dengesizlik oluşmasına neden
olmaktadır. Hal böyle olunca pek çok içerik uzmanın merceği altına giren cannibalization
nasıl düzeltilir bilmek önemli olmaktadır. O zaman öncelikle keyword
cannibalization nedir keşfetmeye, ardından da bu kavramı derinlemesine
incelemeye ne dersiniz?
Keyword Caninibalization Nedir?
Keyword cannibalization, anahtar kelime yamyamlığı anlamına gelmektedir. Arama
sorgusunda aynı anahtar kelimelerle hedeflenen birden fazla sayfa bulunması
cannibalization hatası olarak kabul edilmektedir. İçeriklerin ya da
sayfaların, aynı alan adında birbiriyle yarış halinde olmasına neden olan
keyword cannibalization, içeriklerin arama motoru sıralamalarına zarar
vermesiyle ortaya çıkmaktadır.
Öyle ki Google, genellikle belirli
bir sorgu için arama sonuçlarında aynı domain adından yalnızca bir veya iki
sonuç göstermektedir. Dolayısıyla bir web sitesinin SERP üzerinde görünür
olabilmesi için hangi içeriğinin öne çıkması gerektiğine karar verilmesi
ve anahtar kelime çalışmasını bu doğrultuda yapması gerekmektedir. Aksi
halde aynı anahtar kelimelerle oluşturulan sitenin içerikleri Google
sıralaması içerisinde rekabet halinde oluyor ve adeta birbirini
yemektedir.
Keyword Cannibalization Neden Oluşur?
Arama motorları, birden fazla
sayfada aynı anahtar kelimeler tek bir amaca hizmet ettiğinde hangi sayfanın
daha önemli olduğunu belirlemekte zorlanmaktadır. En ilişkili anahtar kelime
kullanımlarına odaklanan algoritmalar, keyword cannibalization sorunu yaşanan
sitelerde sonuca ulaşamamaktadır. Bu da sıralamada dengesizlikler ve web site
trafiğinde belirsizliklere neden olmaktadır. Keyword cannibalization neden
oluşur sorusu için cannibalization oluşmasına neden olan diğer unsurlar ise
şu şekildedir:
- Anahtar
kelime yamyamlığı bazı durumlarda benzer
içeriklerin sık sık paylaşıldığı zamanlarda kendisini göstermektedir.
- Bir sayfanın eskisini yönlendirmeden yeni
bir sürümünün yayınlanması cannibalization’un nedenlerinden biri
olmaktadır.
- Web
sitesinde aynı ürün kategorisine farklı içeriklerin oluşturulması
keyword cannibalization sorununu meydana getirmektedir.
Cannibalization sorunu olan
içerikler arama motorları için zaman kaybı gibi görülmektedir. Ve
çoğunlukta arama motoru sıralamasında geriye atılmaktadır. Sonuç olarak
anahtar kelime yamyamlığı web sitesinin kendi içerisindeki rekabetinden çok
daha ötesine geçmektedir. Aynı zamanda arama motoru sıralamasında
rakiplerinin ardında kalmasına yol açmaktadır.
Keyword Cannibalization Hangi Olumsuz Etkilere Neden Olur?
Keyword cannibalization web
siteleri birçok farklı açıdan olumsuz etkilemektedir. Google sıralamasını
doğrudan değiştiren bu anahtar kelime sorunu kendi içerisinde yeni sorunlar
doğurmaktadır. Keyword cannibalization’un web sitelerine etkileri neler
merak ediyorsanız aradığınız cevaplar aşağıda yer almaktadır.
1. Düşük Sayfa Otoritesi
Anahtar kelime yamyamlığında
düşük sayfa otoritesi en tahmin edilebilir sonuçlarından biri olmaktadır.
Arama motoru sonuç sayfasında geride kalan içeriklerin tıklanma ve okunma
oranın düşmektedir. Bu da sayfaların otoritesinde azalma meydana gelmektedir.
Bunun en temel nedeni ise web sitelerinin güçlü bir içerik yerine birden
fazla içerikle Google sıralamasında yer almak istemesidir.
2. Dönüşüm Alamamak
Cannibalization sorunuyla karşı
karşıya kalan web siteleri, dönüşüm alma konusunda yetersiz kalmaktadır.
Kullanıcıların arama sorgusuyla eşleşmeyen içerikler istenmeyen sayfaların
ziyaret edilmesine neden olmaktadır. Bunun yanı sıra SEO tarafında tutarsız ve
dengeli olmayan bir profile sahip olan web sitelerinin Google Analytics ve
Search Console istatistik görüntülemeleri düşmektedir. Bu da dönüşümleri
takip etmeyi zorlaştırmaktadır.
3. Zayıf İçerik Sinyali
Keyword cannibalization hem teknik
hem de içerik olarak olumsuz sonuçlara neden olmaktadır. Aynı anahtar
kelimelerle birden fazla içerik oluşturmak web sitelerinde kalitesiz izlenimi
yaratmaktadır. İçeriklerde tekrarlanan anahtar kelimeler Google ve
kullanıcıda zayıf içerik sinyalinin oluşmasına yol almaktadır.
4. Hedef Kitleye Ulaşamamak
Kullanıcılar arama sonuçlarında
bir sayfa seçtiklerinde istedikleri bilgiyi kolayca bulmak istemektedir. Ancak
web sitede cannibalization problemi olması içeriklerin hedeflenen
kitleye ulaşmasını zorlaştırmaktadır. Kullanıcılar sorgulama sonrasında en
alakalı içerikler yerine anahtar kelime kullanımından dolayı daha az alakalı
içerikleri tıklamaktadır. Kullanıcı tıkladıkları sayfadan yeterli bilgiyi
almayıp siteyi terk ettiğinde ise metinler organik trafikten uzaklaşmaktadır.
Keyword Cannibalization Nasıl Çözülür?
Keyword cannibalization sorunuyla
karşı karşıya kalındığında bazı çözüm yollarını denemek mantıklı
olabilmektedir. Cannibalization nasıl çözülür hemen aşağıda!
- Anahtar
kelime araştırması yapmak: İçerik
oluştururken anahtar kelimeleri dikkatlice araştırmak ve konuyla en
ilgili anahtar kelimeleri seçmek germektedir. Doğru kullanılan anahtar
kelimeler içeriğin ne anlattığı konusunda doğrudan okuyucuyu
bilgilendirmektedir. Aynı zamanda içeriğin Google sıralaması içerisinde
öne çıkmasını sağlamaktadır.
- İçerikleri birleştirmek
veya optimize etmek: Benzer içeriklere sahip
sayfaları birleştirmek veya optimize etmek, cannibalization’u önlemenin
yolları arasında yer almaktadır. Aynı web sitedeki
içeriklerin rekabet etmesini önlemek için benzer içeriklerin
optimize edilmesi önem arz etmektedir.
- 301 yönlendirmesi yapmak:
Benzer içerikleri silmeden önce 301
yönlendirmesi yapmak bir çözüm olabilmektedir. 301 yönlendirmesi
sayesinde aynı anahtar kelime hedeflemesi yapılan sayfalarda trafiği tek
bir noktaya çekmek mümkün olmaktadır.
- Canonical etiketi
kullanmak: Canonical etiketi sayfalara ait olan URL
yapılarının standarda uygun olmasını sağlamaktadır. Genel anlamda aynı
içeriğe sahip olma ihtimali bulunan iki sayfa için kullanılmaktadır.
Eğer ilgili sayfaların birleştirilmesi ya da silinmesi mümkün değilse
canonical etiketi kullanıcı deneyimini iyileştirmek için tercih
edilmektedir.
- NoIndex etiketi kullanmak: Keyword cannibalization’dan kaynaklı yaşanan trafik sıkıntısını nolndex etiketi sona erdirmektedir. Bu etiket benzer anahtar kelime hedeflemelerinin olduğu sayfalardan trafik almak istenmeyen sayfaya kullanılmaktadır. Bu sayede içerikleri silmeden arama motoru sayfasındaki listeden kaldırmak mümkün olmaktadır.
Web sitenizdeki içeriklerin neden
birbirini yediklerini şimdi daha iyi anlıyor musunuz? Keyword
cannibalization’u tespit etmek ve anahtar kelime yamyamlığına bir son vermek
için size kestirme bir yol daha önermek istiyoruz: Keylab Yazılım ve
Danışmanlık! Alanında uzman içerik üreticileriyle Keylab, web sitenizi
anahtar kelime yamyamlarından korumaya gönüllü!